Convertizorul este componenta transmisiei care face transferul cuplului motor catre cutia de viteze si permite stationarea in Drive sau Reverse cu motorul pornit, fara ca acesta sa se opreasca.
Aceasta piesa este la fel de solicitata precum restul componentelor din cutia de viteze si de aceea de cele mai multe ori necesita si ea reparatie in sine.
Exista mai multe simptome ciudate care pot aparea atunci cand este vorba de un convertizorul de cuplu defect. Iata o lista cu cele mai frecvente si mai vizibile simptome pe care le puteti avea in masina dvs.
1. Alunecare de transmisie
Un simptom foarte frecvent cand vine vorba de un convertizor de cuplu defect este ca transmisia aluneca atunci cand accelerezi. Puteti simti acest lucru atunci cand motorul revine mult pe tractiunea de viteze, in timp ce masina nu accelereaza fata de RPM din motor. Daca alunecarea este mica trebuie sa ai un pic simt al masini dezvoltat pentru a recunoaste alunecarile.
2. Relanti instabil
Relanti instabil este un alt simptom comun. Daca simtiti ca relantiul dvs. este cam saritor si uneori prea scazut si alteori prea mare, poate fi o problema cu convertizorul de cuplu. Daca convertizorul de cuplu este defect, puteti obtine o multime de presiuni diferite in interiorul acestuia, ceea ce va provoca relanti instabil.
3. Accelerare aspra
Acceleratia aspra este, de asemenea, un simptom cunoscut atunci cand vine vorba de convertoare de cuplu defecte. Acest lucru poate fi cauzat atat de varfuri diferite de presiune in convertizorul de cuplu, fie de faptul ca aluneca asa cum s-a discutat anterior. Daca simtiti ca aveti o acceleratie aspra, verificati contorul rpm pentru a vedea daca sare un pic pe acceleratie. Daca acesta este cazul, este probabil un convertizor de cuplu defect.
4. Masina nu se va misca in tractiune sau inapoi
In cazul in care masina dvs. nu se misca deloc in tractiune sau in trecere inapoi, este posibil sa existe un convertizor de cuplu complet defect. Cu toate acestea, o masina care nu se misca in viteza poate fi cauzata de o multime de lucruri diferite si ar trebui sa fie diagnosticata corect inainte de a o inlocui.
5. Supraincalzirea transmisiei
Cand convertizorul de cuplu aluneca in timp ce conduci, poate provoca o incalzire inutila a fluidului de transmisie, care poate chiar sa se incalzeasca pana la punctul de fierbere. Un convertizor de cuplu ce aluneca va uzura transmisia foarte rapid. In unele cazuri, aveti senzori de temperatura care vor aprinde intermitentul luminii unitatii de control a transmisiei pe tabloul de bord, ceea ce este un indicator care aluneca convertizorul de cuplu.
6. Zgomote de la transmisie
Ascultati atat pe ralanti cat si in timp ce accelerati daca puteti simti sau auzi zgomote ciudate din convertizorul de cuplu. Ascultati in mijlocul masinii sub partie, daca puteti auzi clonuri sau alte zgomote ciudate. Daca auziti zgomote, ridicati masina si vedeti daca ar putea exista si alte lucruri care provoaca zgomotele inainte de a inlocui convertizorul de cuplu de transmisie.
Care este functia convertizorului de cuplu?
Convertizor de cuplu Convertizorul de cuplu este unitatea care transfera forta de la motor la angrenajele de transmisie intr-un mod lin. Pe scurt, convertizorul de cuplu este umplut cu fluid de transmisie si are un „ventilator” sau o unitate ca o turbina in interiorul acestuia. Cu cat rotirea este mai mare, cu atat va creste presiunea mai mare in interiorul unitatii si cu atat mai multa forta din motor va fi transferata la transmisie. De exemplu, daca va luati doi fani unul impotriva celuilalt si porniti unul dintre fani, celalalt fan va incepe sa se roteasca, dar nu direct cu viteza pe care o are celalalt fan. Acesta este exact modul in care functioneaza un convertizor de cuplu.
Dupa cum probabil va dati seama, din aceasta cauza veti obtine un transfer de putere foarte lin intre motor si roti. Cu toate acestea, exista si unele aspecte negative in acest sens. Datorita conexiunii directe intre motor si transmisie, pierdeti puteri din motor si motorul va deveni mai putin eficient.
Acesta este adesea motivul pentru care transmisiile mai vechi au un consum mai mare de combustibil decat o masina cu cutie de viteze manuala. Pentru a preveni aceasta problema, transmisiile automate mai noi utilizeaza o cutie de viteze manuala traditionala cu un ambreiaj umed sau uscat si permit un robot care controleaza schimbarile de viteze si ambreiajul pentru tine. Acestea se numesc transmisii DSG si sunt mult mai eficiente decat transmisiile automate traditionale.